Efterrätt till "dubbelhelgen"


Minicheesecakes

För 10 personer

10 digestivekex
25 g smör
2 citroner
1/2 liter vaniljglass
500 g philadelphiaost
2 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
100 g mörk choklad (jag använder mig av vanlig ohoj chokladsås istället...)
jordgubbskompott (man kan göra egen men jag kör med vanlig färdig jordgubbskräm)

1. Mixa kexen. Smält smöret och häll i. Rör om.
2. Finriv skalet från citronerna. Skär glassen i mindre bitar. Vispa ost och socker mjukt i matberedaren. Tillsätt citronskal, vaniljsocker och glass. Vispa till en krämig smet.
3. Fördela kexblandningen i botten på engångsglas, fyll på med glassmet och ställ in i fysen ca 40 minuter.
4. Smält chokladen (eller ta fram chokladsåsen)
5. Ta ut cheescakeglasen ur frysen, häll ett tunt lager choklad choklad på dem och ställ in i frysen igen.
6. Servera med jordgubbskompott på, fungerar både med kall och ljummen. Garnera med lite rivet citronskal och en kvist citronmeliss.
Garnera gärna med färska jordgubbar

OBS! Ta ut dem ur frysen ca 30 minuter före servering, annars är de för hårda.

(Receptet kommer från ICA Buffé)

Kommentarer
Postat av: Jessica

Jag printar skärmen (PrtSc) och klistrar in i paint, skär till den och sparar =)

2009-05-20 @ 13:00:50
URL: http://mittimellan.blogg.se/
Postat av: Anonym

Måste provas.=)

2009-05-26 @ 18:38:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0